Top

Marco Donnarumma


Amygdala in Calyx


umetno inteligenten robot, 2015–2018, in kiparska instalacija, 2019

Amygdala MK3 (2015–2018) je umetno inteligenten (AI) robot, ki po obliki spominja na grotesken, človeški okončini podoben ud, viseč v strežniški omarici. Robotov edini cilj je, da se nauči animističnega rituala očiščenja, znanega kot »rezanje kože« oz. »brazgotinjenje«, ki ga izvajajo plemena na Papui Novi Gvineji, v Afriki in Vzhodni Aziji. Krotek in brezbrižen, hkrati pa zvijajoč in ukrivljajoč se Amygdala z nožem ponavlja gibe, neprestano in skrbno manipulira in oblikuje svojo kožo. Robot, ki ga poganjajo biomimetične nevronske mreže, se uči fizične in kognitivne discipline, ki sta potrebni za izvajanje rituala; njegovo delo je ponavljajoče, previdno in brezkončno. Posebna vrsta nevronskih mrež, ki Amygdalo poganjajo, posnema senzomotorični sistem živali. To pomeni, da gibanje robota ni vnaprej programirano, ampak spontano in ponavljajoče se vznika iz aktivnosti nevronskih mrež. Rituali očiščenja in tehnologija umetne inteligence so sredstva družbene kategorizacije in tako odražajo prikrite sisteme neizrečenih znakov in pravil, na katerih družbe temeljijo. S svojo vznemirljivo in čutno predstavo Amygdala oživi ključni simbol človeške zgodovine skozi odsev današnje tehnokratske družbe. Delo je nastalo v sodelovanju z Ano Rajčević in Raziskovalnim laboratorijem za nevrorobotiko Visoke šole v Berlinu.

Calyx (2019) je kiparska instalacija, ki jo sestavljajo skulpture iz umetne kože, zaznamovane z edinstvenimi sledmi in brazgotinami, ki jih je zadal Amygdala. Amygdala med vsako razstavo uporablja jekleni nož in previdno reže in oblikuje kože, brez posebnega cilja, razen za učenje rezanja. Kože tako postanejo relikvije telesa, ki pričajo o strojno avtonomnem delovanju robota in o njegovi nezavedni brutalnosti ter so rezultat sodelovanja človeka-umetnika in avtonomnega robota. Umetnik najprej iz posebne spojine iz organskih materialov ročno izdela kožo. Le-ta je narejena na način, da je čim bolj podobna človeški, zato umetnik vanjo vsadi tudi svoje dlake. Ko je koža pripravljena, jo umetnik pritrdi na telo Amygdale, ki nato prične s svojim neizprosnim rezanjem. Ker so odvisni od arhitekture nevronskih omrežij – algoritemske metode, ki se uporablja za vgradnjo strojev z omejenimi »učnimi« sposobnostmi – Amygdalinih rezov in gibov, ki se med posameznimi performansi zelo razlikujejo, ni mogoče predvideti. Sprva je koža mehka in voljna, kar omogoča, da jo Amygdala z relativno malo truda oblikuje. Sčasoma pa se koža posuši in popolnoma strdi in posledično Amygdala ne more nadaljevati svojega dela. Šele tedaj se koža odstrani iz Amygdalinega »gnezda« in se vključi v serijo skulptur Calyx. Amygdala in Calyx sta del cikla 7 konfiguracij (2014–2019), serije, ki se osredotoča na konflikte in izzive človeškega telesa v dobi umetne inteligence (AI).

Foto: Damjan Švarc © KID KIBLA.